Осмиван заради примитивната си техника, липсата на елементарни удобства като парно и дългите дири от бял пушек, произвеждан от двутактовото двигателче, днес Trabant събужда по-скоро чувства на приятна носталгия у мнозина автомобилисти от бившия социалистически лагер. За ГДР "сапунерката" с каросерия от старо съветско бельо и смола изиграва същата роля, каквато Volkswagen Käfer за ФРГ - да качи обикновените хора на коли.
Trabant се произвежда между 1957 и 1991 г. През това време от поточните линии на завода в Цвикау слизат 3.7 млн. "сателита", както се превежда името на автомобила. Видеозаписи от онова време връщат спомена за "високотехнологичните" методи на производство, които не изискват по-сложен инструментариум от дървени клинове, чукове с различна големина, а когато се налага - и смели ритници по непослушните части за напасване.
Видео хрониките за запечатали и други етапи от производството на Trabant, особено интересен сред които е процесът на изработка на каросерията от Duroplast. Противно на разпространената заблуда, този материал няма нищо общо с картона. Състои се от фенолформалдехидна смола, армирана с памучни нишки от рециклирани дрехи от Съветския съюз.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Санде
Коментиран от #3
11:39 11.02.2020
2 болш
Коментиран от #7, #10, #40
11:44 11.02.2020
3 Грешиш
До коментар #1 от "Санде":
Ако беше така качеството щеше да е на по високо ниво.Сега в Германските заводи работят предимно хора с имена като Ахмет и Мустафа.Коментиран от #18
11:46 11.02.2020
4 Смях
Коментиран от #13, #22
11:47 11.02.2020
5 Добромир Катев
Източногерманците мислеха само за секс и как да избягат на Запад! И все пак Вартбурга и Трабанта, макар и отвратителни автомобили, имаха по-високо качество от съветските изделия.
11:49 11.02.2020
6 Новобранец
Коментиран от #9
11:53 11.02.2020
7 Иван.
До коментар #2 от "болш":
За да покаже СССР, че социализма е велик и по-добър и в ГДР се поддържаше изкуствено висок стандарт спрямо източна европа. Но нищо изкуствено не издържа във времето....11:54 11.02.2020
8 пежо
11:56 11.02.2020
9 Станчо
До коментар #6 от "Новобранец":
Ние и преди си бяхме такива, но имаше телена ограда и дезинформация с реалния свят. 30 години сме си истинските (великите)ние...11:57 11.02.2020
10 Borislav Popov
До коментар #2 от "болш":
Ми защото ГДР-то бяха под контрол на СССР-то и когато това второто умря, тогава и първото изчезна, тоест присъедени се към ФРГ, но разликата си остана и все още не може да се заличи.Коментиран от #24
11:58 11.02.2020
11 Трабанджия
Много прост за обслужване и ремонт.
Всеки, който е карал Трабант може да го потвърди.
Коментиран от #16, #46, #50
11:59 11.02.2020
12 Popai Borislavov
12:09 11.02.2020
13 The Pest
До коментар #4 от "Смях":
преди да се прекръсти на Ауди , западногерманският клон на DKW произвеждаше автомобили с на практика идентичен на този на Вартбург двигател , същото правеше и СААБ12:19 11.02.2020
14 Бонго
12:30 11.02.2020
15 Баш Бащицата
Коментиран от #23, #30, #41, #55
12:46 11.02.2020
16 Borislav Popov
До коментар #11 от "Трабанджия":
По принцип съм съгласен с вас, но си спомних случай, едно време на младини с един приятел, пътувахме на автостоп през прохода Троян - Кърнаре и един човек ни взе с едно Трабанче... Та исках да кажа, че гооолямо бутане падна, докато изкачихме Беклемето, иначе после по баира надолу, до Кърнаре, направо летяхме..)Коментиран от #36
12:50 11.02.2020
17 ЗАПОЗНАТ
12:51 11.02.2020
18 гост
До коментар #3 от "Грешиш":
На линията на А-клас работех с 10 човека, 3ма немци, от които двама студенти, 4 поляка, 1 хърватин, 2 турци и аз. Основно са поляци, турци, руснаци и хървати. Откакто бабата покани северноафриканците може да се е променила картинката, но ме съмнява, те не отиват да работят.Коментиран от #31
12:53 11.02.2020
19 боцмана
13:05 11.02.2020
20 Кочо
Коментиран от #26
13:23 11.02.2020
21 Кочо
13:23 11.02.2020
22 Петър Андонов
До коментар #4 от "Смях":
Трабантът обаче е доста надежден,нечуплив автомобил и евтин за поддръжка.Коментиран от #42
13:33 11.02.2020
23 учи езика
До коментар #15 от "Баш Бащицата":
Мой човек, трабант значи спътник, т.е. споделящ пътуването!!!13:37 11.02.2020
24 Коmapak
До коментар #10 от "Borislav Popov":
До миналата година източните провинции получаваха по 39млрд Евро на година. 30 години! Поне инфраструктурата я оправиха за мисленето трябва да си отиде и пококолението за да се изчисти. Заплатите са само 20% по-ниски. Реално източните провинции не живеят зле. То в цвикау и днес произвеждат автомобили само че такива, които се купуват. За статистиката да отбележа, че за трабант не се чакаше като за лада 10 години. Отиваш и си го купуваш.13:43 11.02.2020
25 Селянина с колелото
13:51 11.02.2020
26 Ти па
До коментар #20 от "Кочо":
Имали прекрасни чертежи на коли... Аз па имам картината Мона Лиза. На репродукция.13:52 11.02.2020
27 Илиев
14:00 11.02.2020
28 Има ли смисъл ако няма значение
Коментиран от #33
14:26 11.02.2020
29 Автора на статията
Има парно което работи доста интересно. Гърнето за отработените газове е двойно и доста добре загрява въздуха. Също така газоразпределението на двг е доста интересно и абсолютно безпроблемно като калашник. Няма клапани да те открехна само. Но автора е технически доста неграмотен. Пуши защото е със сух картер и маслото се добавя в бензина ама айде стига толкова уроци
Коментиран от #56
14:34 11.02.2020
30 Бачо Киро
До коментар #15 от "Баш Бащицата":
Ало, я знанията ти по немски са като на Бареков по английски...Tra·bant
/Trabánt/
Substantiv, maskulin [der]
1a.
ASTRONOMIE
Satellit (1)
"der Mond ist ein Trabant der Erde"
1b.
RAUMFAHRT
Satellit (2)
Акъл седнал да дава... Leibwächter е телохранител... Ей това е главна черта на Бай Ганьо - нищо не знае, но дава акъл...
Коментиран от #43
14:41 11.02.2020
31 Бачо Киро
До коментар #18 от "гост":
И мен ме съмнява, че лекарите, инженерите и архитектите от Сирия, Ирак и Афганистан въобще искат да работят... Те искат само пари и безплатни неща... Затова и Меркел трябва да си ги вземе всички у тях. Едно време се правеха на интересни на хора от източна Европа, хора с образование, знания, сега ми се правят на хуманисти с маймуните, които въобще не отиват с цел да живеят там като европейци. Всички мигранти трябва да бъдат пратени в Германия и да затворят границите и да си седят там. За 5 години ще прилича на бунищеКоментиран от #32
14:47 11.02.2020
32 Новобранец
До коментар #31 от "Бачо Киро":
И на теб ако ти набомбят държатата и останеш без покрив няма да искаш да останеш там. Защо не искаха да имигрират преди войната?Коментиран от #52
14:54 11.02.2020
33 Borislav Popov
До коментар #28 от "Има ли смисъл ако няма значение":
Това, че Трабант се превежда от немски на руски като Спътник, съвсем не означава, че името е вдъхновено точно от руската дума.Коментиран от #45
14:57 11.02.2020
34 ПЕНКО
Коментиран от #37
15:38 11.02.2020
35 Първите фаауве транспортер също
16:14 11.02.2020
36 Гост
До коментар #16 от "Borislav Popov":
E то това че сте бутали повредена кола си е ваш проблем. Търкалял съм такъв. Недостатъци - практически няма парно. Фарове - немски - в сравнение с жигула са като прожектори. Иначе проста конструкция, няма какво да се повреди - няма водни пътища и помпа, няма маслени пътища и помпа. Ако скъсаш ремък просто спираш на пътя - няма да натроши клапани, няма да прегрее. На 40-50 хил правиш основен ремонт на двигателя пред блока дето се вика и си свиркаш. Нашия беше комби - возили сме телевизор Електрон, возили сме детски автомобил с педали, возили сме и бойлер.Коментиран от #38, #39
17:15 11.02.2020
37 Смях
До коментар #34 от "ПЕНКО":
Що не се скриеш някъде? Според теб излиза, че Харли движи с двигател на трабант. Смешник.17:17 11.02.2020
38 Хихихи
До коментар #36 от "Гост":
...да ти завиди човек...17:18 11.02.2020
39 Borislav Popov
До коментар #36 от "Гост":
Ми бутахме, понеже човека спря и ни взе, да не съм го повреждал аз !?17:56 11.02.2020
40 Дядо Иван
До коментар #2 от "болш":
Източна Германия и Западна Германия е все едно да сравняваш Северна Корея с Южна Корея почти същото. Едните са се развивали в условията на Пазарна икономика а другите са правили нещо колкото време да минава. Намери клип за производство на Голф по онва време ще видиш кава е разликата. Да не говорим за Мерцедес или BMV. И пак ги купувахме тия бараки щото западно нямаше в МотоТехника. Иначе Щяхме да видим загниващия КАПИТАЛИЗЪМ.Коментиран от #57
18:30 11.02.2020
41 Този коментар е премахнат от модератор.
42 Генерал
До коментар #22 от "Петър Андонов":
За нечуплив имам възражения. Трабанта още стои в гаража. От91година майка ми го купи нов. Синьо комби. Много товар превозвахме с него, но постоянно нещо се чупеше.пимня как превозихме към 500кила жито от Севлиево до дряново с него. Бавно но славно. Сега релето на стартера прави проблем иначе двигател и другите части са наред.23:13 11.02.2020
43 Животопазител
До коментар #30 от "Бачо Киро":
Не храните и не тяло23:19 11.02.2020
44 Този коментар е премахнат от модератор.
45 Има ли смисъл ако няма значение
До коментар #33 от "Borislav Popov":
Това се твърди в сайт на английски, от който черпя информацията. Съдейки по общата икономическа, политическа и идейна ориентация на бившето ГДР и СССР, съвсем възможно е Трабант да е вдъхновен точно от съветския строй. Как имаше най-различни спутници? Лади, сателити, какво ли не... А да представиш доказателства, че Трабант не е вдъхновен от руската дума "Спутник"?!Коментиран от #47
03:11 12.02.2020
46 Трабанта
До коментар #11 от "Трабанджия":
Отново невеж журналя пише глупости. Трабанта нямал парно... Трабанта имаше парно , което работеше много по-добре от останалите автомобили по онова време.09:52 12.02.2020
47 Borislav Popov
До коментар #45 от "Има ли смисъл ако няма значение":
Доказателствата са, че никъде нищо не е написано за това. А ти защо не пуснеш твоите доказателства от английския сайт да ги видим ? Аз какви доказателства мога да ти дам, ми не е вдъхговено от думата спътник и толкова, ти очакваш някой, някъде да напише ли, че не е вдъхновено ?? А ти уж казваш, че имаш доказателства, а не пускаш линк да ги видим.Коментиран от #53
10:07 12.02.2020
48 bronson
10:57 12.02.2020
49 bronson
11:02 12.02.2020
50 Лошият горски
До коментар #11 от "Трабанджия":
Велосипедите Балкан бяха ощр по-надеждни и прости за обслужване.14:42 12.02.2020
51 мани мани
20:12 12.02.2020
52 Старото куче Асан
До коментар #32 от "Новобранец":
А бе калпак, ти преди демокрацията не искаше ли да драснеш чертата към запада ама не ти стискаше, същото е и с тех. Не знам на колко си години но ако не тистигат поговори с баща ти или дедо ти, те ще те светнат по темата
06:54 13.02.2020
53 Има ли смисъл ако няма значение
До коментар #47 от "Borislav Popov":
dictionary.sensagent.com/Trabant/en-en/Хората го казват съвсем ясно, като се позовават на конкретен източник. А ти какво ще предложиш насреща като аргументация? Ми не е така и толкова?! Издишаш отвсякъде, не само откъм зад...ика...
14:34 13.02.2020
54 Хонекер
15:49 13.02.2020
55 До Баш Бащицата
До коментар #15 от "Баш Бащицата":
...Евтин, масов и непретенциозен...Това въобще не е вярно ! 12 години съм карал Трабант. Струваше 6100лв и за него се чакаше минимум 10г. За 26 к.с. излапваше 6л на 100км. Ако си позволиш по-дълък преход изгаряха гарнитурите. Хубаво е, че можеше сам да си сменяш и не ходиш при майстор. Но тава не важи за мъже , които са скарани с техниката. На 40 000 км сменяш втулки, задни лагери, цилиндри на спирачки, а спирачните челюсти още по-често. Беше и голям проблем с радиото, заради смущенията....18:02 13.02.2020
56 Sателит
До коментар #29 от "Автора на статията":
Пълно с разбирачи. Парното било интересно с двойно гърне (предно) но не топлеше. Била добра разработка за 70 те години само, че двигателя е 37 год. Нямал клапани- беше с шибъри. В София имаше един магазин Тр. Вар. За да си купиш колянов вал и цилиндри се записваш в магазина. След това проверяваш редовно ако искаш да се класираш. Да не говорим, че никога в магазина не пуснаха точния размер гуми. Задното гърне се задръстваше със сажди от маслото и колата спираше да върви. Естествено нови в магазина нямаше. Като чета колко хубави били онези соц недоразумения ми става лошо. Всяко пътуване на по-дълъг път беше приключение. И да спомена само, че първата ми кола съм купил 76г.22:10 13.02.2020
57 гост
До коментар #40 от "Дядо Иван":
87 година някъде беше,във вестник "Старт" имаше статия "Как се прави мерцедес".Бяха описали подробно етапите на сглобяване ,на боядисване,на компютриация,но от всичко най ме впечатли последното изречение на статията,а то беше,цитирам по памет" И ако случайно погледнете към пода на завода и там видите своето изображение,не се притеснявайте,подът е огледален".10:36 14.02.2020